Vabatekst

Armas külaline! Oled jõudnud blogisse, mida pean mina, Siiri. Siin näed kolmes alamblogis nii mu uusi kui ka vanemaid tegemisi aias, käsitööalal ja kokanduses ning saad lugeda niisama uitmõtteid. Oma töid-tegemisi jäädvustasin pea kümme aastat käsitööfoorumis isetegija.net, kuid kuna sealse rikke tõttu läks kogu see ajalugu kaduma, siis oli aeg luua nii-öelda oma koht. Tore, kui leiad siit vaatamist, inspiratsiooni või ka uusi teadmisi.



pühapäev, 8. august 2021

Kas kollane keldritigu?


Väga veider on viimasel ajal lugeda artikleid ja kuulata uudislugusid, kus palutakse võõrliikide hirmus mitte hävitada meie kohalikke tigusid ehk siis nälkjaid, sest lihtsalt pole võimalik kusagilt küsida, kellega tegu. Keskkonnaameti kodulehel palutakse teatada teost, kes on kindlalt võõrliik. No kust mina seda teadma pean, kui meie oma Eesti liikidest on materjali väga kasinalt. Pilte on peamiselt mustast seateost ja siis jutt juures, et on veel palju muid. Ning loomulikult ei taha ma hävitada meie oma kohalikku tigu, kes on tore huumusetootja ja ilmselt ka koguni võõrliikide hävitaja. Aga...
Juba vast aastat kolm olen aeg-ajalt leidnud oma krundilt päris pirakaid nälkjaid. Alguses muidugi pidasin ka võõrliigiks, sest pole kunagi nii suuri näinud. Kuid Hispaania teetigu guugeldades ei näinud leitud isendid sugugi sellised välja. Siis leidsin jutu ka kodumaistest liikidest ning see pani mõtlema. Paljunenud need loomakesed meeletult ei ole, leidnud olen neid sõnnikukottide ja puurida juurest, kus olid kõdunenud halud. Olen neid näinud veel kasvuhoone katusel ja maja seinal. Värvilt on nad pigem rohekad ja pikkust väljasirutatult umbes kaheksa sentimeetrit. Nõnda olen jätnud nad hävitamata. Kord õnnestus ühest pilti teha ja fotot suurendades isendit lähemalt uurida, kuid kuna pildistasin õhtuhämaruses, siis jäi pisuke kahtlus. Täna pärast vihma kergitasin üht umbrohukotti ja seal oligi jälle üks külaline, keda siis põhjalikumalt uurisin ja kellest õnnestus ka hääd pildid teha. Minu meelest on tegu meie oma kodumaise teoga ja nii ütlesin: "Tulgu või hullem," ja kompostikasti ta läks.
Põhilise võrdluse tegin ikka Keskkonnaameti kodulehel oleva info põhjal. Teo selg ja mantlikilp on kirju, sabaots on teravatipuline, hingamisava on mantlikilbi tagaosas ja limajälg on läbipaistev, kuid katsudes peaaegu üldse mitte limane.

Kuid siis veel kord guugeldades leidsin sellise teo nagu kollane keldritigu ehk Limacus Flavus. Euroopas levinud. Elab majaseinte ääres niisketes kohtades, vanades hoonetes, keldrites, aedades, kivide all jne. On kollaksrohelist kuni oliivikarva, tundlad sinkjat värvi ja pikkust keskeltläbi 7,5-10 cm. Palutakse oma aiast mitte hävitada, sest roheliste taimede asemel sööb kõdu.







Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar